Powiatowe Centrum Opiekuńczo-Wychowawcze Al. Partyzantów 28, 24-100 Puławy

STANDARDY

OCHRONY MAŁOLETNICH

W POWIATOWYM CENTRUM OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYM

W PUŁAWACH

ORAZ

PLACÓWCE OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ NR 1

PLACÓWCE OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ NR 2

PLACÓWCE OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZEJ NR 3

W PUŁAWACH

SPIS TREŚCI

STANDARD I POLITYKA ..……..………………………………………………………s.3

Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem …………………………………………s.4

Załączniki do Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem ………………………..s.11

Załącznik nr 1 Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko ……………….……………s.12

Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko ………………….………….s.16

Załącznik nr 2 Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci …………………….s.18

Załącznik nr 3 Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu ………………………………s.22

STANDARD II PERSONEL ……………………………………………………………..s.23

Załącznik nr 4 Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu …..……………………………….s.25

Załącznik nr 4a Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich.…………………………………s.28

STANDARD III PROCEDURY ………………………………………………………….s.29

Spis procedur ………………………………………………………………………………..s.30

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

przez osoby trzecie………………………………………………………………….………..s.31

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

przez osobę nieletnią, czyli taką która nie ukończyła 17 roku życia ……………………….s.33

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

przez pracownika instytucji ……………………..…………………………………………s.35

Załącznik nr 5 Karta interwencji …………………………………………………………..s. 37

STANDARD IV MONITORING ………………………………………………………..s.38

Wskaźniki realizacji Standardów ………………………………………………………….s.39

Załącznik nr 6 Monitoring standardów – ankieta ………………………………………….s.41

Załącznik nr 7 Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami ochrony małoletnich….…s. 42

 

STANDARD I

POLITYKA

Powiatowe Centrum Opiekuńczo–Wychowawcze w Puławach

ustanowiło i wprowadziło w życie

Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

zawierającą zasady bezpieczeństwa dzieci przebywających

w obsługiwanych placówkach opiekuńczo-wychowawczych

Standardy podstawowe:

  1. Polityka dotyczy całego personelu Powiatowego Centrum Opiekuńczo-Wychowawczego w Puławach oraz obsługiwanych Placówek tj. Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Nr 1 w Puławach, Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Nr 2 w Puławach i Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej Nr 3 w Puławach (pracowników, współpracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy).

  2. Starostwo Powiatowe w Puławach zatwierdziło Politykę, a za jej wdrażanie
    i nadzorowanie odpowiada Dyrektor Powiatowego Centrum Opiekuńczo- Wychowawczego w Puławach.

  3. Dyrektor Powiatowego Centrum Opiekuńczo – Wychowawczego w Puławach wyznaczył osoby odpowiedzialne za monitoring realizacji Polityki. Rola, zadania oraz kwalifikacje tych osób są jasno określone.

  4. Polityka ochrony małoletnich jasno i kompleksowo określa:

    1. zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

    2. zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko

    3. zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

    4. zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

    5. sposób reagowania w instytucji na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia rejestru interwencji.

  5. Polityka jest opublikowana i promowana wśród personelu, dzieci i ich opiekunów poprzez działania edukacyjne i informacyjne skierowane do poszczególnych grup.

Realizacja tego standardu oznacza:

  • kompleksowe i systemowe podjęcie wdrażania standardów ochrony dzieci poprzez opracowanie i wprowadzenie w życie Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zawierającej jasne wytyczne dotyczące przeciwdziałania naruszaniu praw dzieci, tworzenia przyjaznego i bezpiecznego dzieciom środowiska oraz sposobu reagowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

  • komunikat dla personelu Powiatowego Centrum Opiekuńczo – Wychowawczego w Puławach i obsługiwanych Placówek oraz dla dzieci przebywających
    w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, a także ich opiekunów, że w codziennej pracy instytucji pieczy zastępczej
    realizowane są takie wartości, jak dobro dziecka oraz jego prawo do życia w bezpiecznym i zapewniającym rozwój otoczeniu.

Polityka ochrony małoletnich

przed krzywdzeniem

Preambuła

Na podstawie art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2023
poz. 1606) wprowadziliśmy
Standardy ochrony małoletnich, które uznajemy za konieczny element funkcjonowania Powiatowego Centrum Opiekuńczo-Wychowawczego w Puławach
i obsługiwanych Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych Nr 1 , Nr 2 i Nr 3 w Puławach. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel naszej instytucji jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy traktują dziecko
z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy instytucji, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych PCOW i Placówek oraz swoich kompetencji. Standardy dają pracownikom instytucji jasność w zakresie zachowań niedozwolonych względem dzieci, jak również w sposób przejrzysty informują o sposobach reagowania w przypadku obaw o ich bezpieczeństwo. Uważamy, że instytucje, jakimi są placówki opiekuńczo-wychowawcze, w sposób szczególny powinny troszczyć się o tworzenie bezpiecznego środowiska dla swoich wychowanków poprzez wdrożenie standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem i przemocą.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

§ 1

  1. Pracownikiem instytucji jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę
    w Powiatowym Centrum Opiekuńczo-Wychowawczym w Puławach (zwanym dalej PCOW) oraz obsługiwanych przez PCOW placówkach: Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej Nr 1 w Puławach, Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej Nr 2
    w Puławach i Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej Nr 3 w Puławach (zwanych dalej Placówkami).

  2. Małoletnim/dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

  3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.

  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka, opiekuna prawnego lub Dyrektora PCOW w przypadku rozszerzenia przez sąd rodzinny uprawnień do reprezentowania dziecka.

  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego
    lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika instytucji, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

  6. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez Dyrektora PCOW pracownik instytucji sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem (zwaną dalej Polityką)
    w PCOW i Placówkach.

  7. Osoba odpowiedzialna za Internet to informatyk czuwający nad zainstalowaniem nowoczesnego oprogramowania zabezpieczającego i jego aktualizowaniem.

  8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

§ 1

  1. Pracownicy instytucji posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.

  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci pracownicy instytucji reagują zgodnie z opracowanymi procedurami.

  3. Pracownicy instytucji monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

  4. Pracownicy instytucji znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w instytucji. Zasady stanowią Załącznik nr 1
    do niniejszej
    Polityki.

  5. Rekrutacja pracowników instytucji odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik nr 4 do niniejszej Polityki.

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

§ 1

W przypadku podjęcia przez pracownika instytucji podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ten ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji pedagogowi lub psychologowi- osobie odpowiedzialnej za Politykę oraz poinformowania koordynatora placówki opiekuńczo-wychowawczej.

§ 2

  1. Osoba odpowiedzialna za Politykę w PCOW lub Placówce informuje Dyrektora PCOW o podejrzeniu krzywdzenia dziecka.

  2. Osoba odpowiedzialna za Politykę w PCOW lub Placówce powinna sporządzić:

opis sytuacji dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, wychowawcami i innymi osobami zaangażowanymi w proces wychowania dziecka np. rodzicami, nauczycielami itp.

plan pomocy dziecku.

  1. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

  1. podjęcia przez PCOW i Placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;

  2. wsparcia, jakie PCOW i Placówka zaoferuje dziecku;

  3. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

§ 3

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Dyrektor PCOW powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog, psycholog, wychowawca dziecka, koordynator Placówki, Dyrektor PCOW, inni pracownicy instytucji mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: Zespół ).

  2. Zespół sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 2 pkt. 3 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez osobę odpowiedzialną za Politykę
    w PCOW lub Placówce oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.

  3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie Zespołu jest obligatoryjne. Zespół wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

§ 4

  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez osobę odpowiedzialną za Politykę
    w PCOW i Placówkach Dyrektorowi oraz w przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zgłoszone przez opiekuna/rodzica, opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

  2. Osoba odpowiedzialna za Politykę informuje opiekunów o obowiązku PCOW zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny).

  3. Po poinformowaniu opiekunów przez osobę odpowiedzialną za Politykę – zgodnie
    z punktem poprzedzającym – Dyrektor PCOW składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do wydziału rodzinnego i nieletnich sądu rodzinnego.

  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

  5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,
    a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

§ 5

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.

  2. Wszyscy pracownicy instytucji i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje
    z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

Rozdział IV

Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 1

  1. PCOW i Placówki zapewniają standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
    z obowiązującymi przepisami prawa.

  2. PCOW i Placówki, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku dziecka.

  3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik nr 2
    do niniejszej
    Polityki.

§ 2

  1. Pracownikowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

  2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik instytucji może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych
    do opiekuna dziecka bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 3

  1. Upublicznienie przez pracownika instytucji wizerunku dziecka utrwalonego
    w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.

  2. Pisemna zgoda, o której mowa w pkt. 1 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).

Rozdział V

Zasady dostępu dzieci do Internetu

§ 1

  1. PCOW, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązane podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.

  2. Na terenie PCOW i Placówek dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:

  1. pod nadzorem pracownika instytucji;

  2. za pomocą sieci wifi Placówki, po podaniu hasła.

  1. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.

§ 2

  1. Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa w PCOW
    i Placówkach była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując
    i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.

  2. Pedagog i psycholog przeprowadzają z dziećmi rozmowy na temat bezpieczeństwa
    w Internecie.

  3. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog/psycholog uzyska informację,
    że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania zgodnie z opracowanymi procedurami.

Rozdział VI

Monitoring stosowania Polityki

§ 1

  1. Dyrektor PCOW wyznacza pedagoga (psychologa – w zastępstwie) jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w PCOW oraz
    w Placówkach.

  2. Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne
    za monitorowanie realizacji
    Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki
    i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w
    Polityce.

  3. Osoby, o których mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadzają wśród pracowników instytucji, raz na rok, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6 do niniejszej Polityki.

  4. W ankiecie pracownicy instytucji mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w PCOW i Placówkach.

  5. Osoby, o których mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonują opracowania wypełnionych przez pracowników instytucji ankiet. Sporządzają na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazują Dyrektorowi PCOW.

  6. Dyrektor PCOW wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom instytucji, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

Rozdział VII

Obowiązki osób odpowiedzialnych za Politykę

§ 1

Obowiązki Dyrektora PCOW

  • Przyjęcie informacji od osoby odpowiedzialnej za Politykę o podejrzeniu krzywdzenia dziecka oraz w sytuacjach nagłych od pracownika instytucji.

  • Powoływanie zespołu interwencyjnego w sytuacjach opisanych w Rozdziale III § 3 niniejszej Polityki.

  • Składanie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
    do prokuratury/policji lub wniosku o wgląd w sytuację rodzinną do właściwego sądu zgodnie z opracowanymi procedurami.

  • Przeprowadzanie rozmów dyscyplinujących, kończenie współpracy lub rozwiązywanie umów o pracę zgodnie z procedurami.

  • Wprowadzanie zmian w Polityce na podstawie raportów z monitoringu przekazanych przez osoby odpowiedzialne za Politykę i ogłaszanie nowego brzmienia Polityki.

§ 2

Obowiązki osoby odpowiedzialnej za Politykę

  • Przyjęcie informacji wraz z notatką służbową od pracownika instytucji, który powziął podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone.

  • Przekazanie informacji Dyrektorowi PCOW o podejrzeniu krzywdzenia dziecka.

  • Sporządzenie opisu sytuacji dziecka zgodnie z § 2 pkt. 2 Rozdziału III.

  • Opracowanie planu pomocy dziecku zgodnie z § 2 pkt. 2 i 3 Rozdziału III z wyjątkiem sytuacji, gdy powołany został zespół interwencyjny.

  • Branie udziału w zespole interwencyjnym.

  • Przedstawianie planu pomocy dziecku do realizacji w PCOW i Placówce z zaleceniem współpracy w jego realizacji.

  • Informowanie opiekunów dziecka o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji zgodnie z § 4 pkt. 2 i 3 Rozdziału III.

  • Sporządzanie karty interwencji zgodnie z § 5 pkt. 1 Rozdziału III.

  • Monitorowanie realizacji Polityki.

  • Reagowanie na sygnały naruszenia Polityki.

  • Prowadzenie rejestru zgłoszeń.

  • Przeprowadzanie wśród pracowników ankiety monitorującej poziom realizacji Polityki zgodnie z § 1 pkt. 3 i 4 Rozdziału VI.

  • Sporządzanie raportu z monitoringu i przekazywanie go Dyrektorowi PCOW zgodnie
    z § 1 pkt. 5 Rozdziału VI.

  • Promowanie zmian w Polityce.

Rozdział VIII

Przepisy końcowe

§ 1

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników instytucji, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń
    dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu
    w siedzibie, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

ZAŁĄCZNIKI

DO POLITYKI OCHRONY MAŁOLETNICH

PRZED KRZYWDZENIEM

  1. Zasady bezpieczeństwa
  1. Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko
    – Załącznik nr 1 – przy Standardzie I.
  2. Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dziecka
    – Załącznik nr 2 – przy Standardzie I.
  3. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
    – Załącznik nr 3 – przy Standardzie I.
  4. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
    – Załącznik nr 4 – przy Standardzie II.
  1. Kwestionariusze

  1. Karta interwencji
    – Załącznik nr 5 – przy Standardzie III.
  2. Ankieta monitoringu
    – Załącznik nr 6 – przy Standardzie IV.

Załącznik nr 1

Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko

Zasady bezpiecznych relacji personelu

Powiatowego Centrum Opiekuńczo-Wychowawczego w Puławach

i obsługiwanych Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych Nr 1, Nr 2 i Nr 3

z dziećmi

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych PCOW i Placówek oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

Relacje personelu z dziećmi

Personel PCOW oraz Placówek zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Należy działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.

W komunikacji z dziećmi:

  • Należy zachować cierpliwość i szacunek.

  • Należy słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku
    i danej sytuacji.

  • Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć

na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.

  • Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej
    i prawnej.

  • Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy je o tym poinformować i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.

  • Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie
    od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak
    to możliwe.

  • Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych. Można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.

NIE DOTYCZY ROZMÓW
Z PSYCHOLOGIEM/PEDAGOGIEM/TERAPEUTĄ PCOW
NA PROŚBĘ DZIECKA

i/lub ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH

  • Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje
    to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

  • Należy zapewnić dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć bezpośrednio psycholog/pedagog PCOW lub poinformować anonimowo w formie pisemnej – wrzucić kartkę do SKRZYNKI BEZPIECZEŃSTWA, znajdującej się na korytarzu przy gabinetach specjalistów – i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

W działaniach z dziećmi:

  • Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny
    i światopogląd.

  • Należy unikać faworyzowania dzieci.

  • Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych
    lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje
    to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.

  • Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.

  • Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.

  • Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów

dziecka. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka
lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.

  • Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Będąc ich świadkiem należy reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

Kontakt fizyczny z dziećmi:

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.

Należy się zawsze kierować swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując
i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie)
i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

  • Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.

  • Nigdy nie należy dotykać dziecka w sposób, który może być uznany
    za nieprzyzwoity lub niestosowny.

  • Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.

  • Nie należy angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki
    z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.

  • Należy zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinno się reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.

  • Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. W przypadku zauważenia jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze należy poinformować o tym psycholog/pedagog i/lub postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.

  • W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku poniżej 7 r. życia i/lub niepełnosprawnemu w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu
    i w korzystaniu z toalety.

  • Spanie z dzieckiem w jednym pokoju jest dopuszczalne w sytuacji choroby dziecka, kiedy niezbędna jest obecność opiekuna i/lub podczas wypoczynku zorganizowanego przez PCOW, o ile dziecko jest w wieku poniżej 7 r. życia
    lub niepełnosprawne.

Kontakty poza godzinami pracy:

Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów opiekuńczych lub wychowawczych.

  • Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych). Wyjątek stanowią sytuacje zagrożenia bezpieczeństwa i/lub zdrowia wychowanka przebywającego poza placówką, potrzebującego pomocy, wsparcia lub informacji od swojego patrona, koordynatora Placówki, specjalisty PCOW, Dyrektora PCOW.

  • Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).

  • Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy poinformować o tym Dyrektora PCOW i koordynatora Placówki, a opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

  • Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie

dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich

informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

Bezpieczeństwo online:

Personel PCOW i Placówek musi być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje
i algorytmy, ale także swoich własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać wychowanków/wychowanki, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil jest publicznie dostępny, wychowankowie i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w cyfrową aktywność personelu.

  • Nie wolno nawiązywać kontaktów z wychowankami poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

  • W trakcie zajęć wychowawczych osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie PCOW.

Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko

Zasady wzajemnych bezpiecznych relacji wychowanków

Placówek opiekuńczo -wychowawczych obsługiwanych przez PCOW w Puławach

Naczelną zasadą wszystkich relacji dziecko – dziecko jest zapewnienie bezpieczeństwa każdemu wychowankowi Placówek. Dzieci powinny traktować się z szacunkiem oraz starać się chronić młodszych i niepełnosprawnych wychowanków we wzajemnych relacjach, szczególnie w sytuacjach konfliktowych. Niedopuszczalne są zachowania przemocowe dziecka wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Zasady bezpiecznych relacji rówieśniczych obowiązują wszystkich wychowanków.

Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

Relacje rówieśnicze wychowanków obsługiwanych placówek

Wychowankowie zobowiązani są do utrzymywania akceptowanych społecznie relacji wzajemnych.

W komunikacji z innymi dziećmi:

  • Powinni zachować szacunek.

  • Nie powinni zawstydzać, upokarzać lub obrażać innego dziecka. Nie powinni krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa tego lub innych dzieci.

  • Nie powinni ujawniać informacji osobistych dotyczących innego dziecka w gronie rówieśników. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

  • Powinni szanować prawo innego dziecka do prywatności.

  • Nie powinni zachowywać się w obecności innych dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

  • Wychowankowie mogą być pewni, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć bezpośrednio psycholog/pedagog PCOW lub poinformować anonimowo w formie pisemnej – wrzucić kartkę do SKRZYNKI BEZPIECZEŃSTWA, znajdującej się na korytarzu przy gabinetach specjalistów – i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

Działania integracyjne:

  • Wychowankowie powinni wzajemnie się szanować i traktować równo bez względu
    na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.

  • Nie wolno starszym wychowankom nawiązywać relacji seksualnych ani składać propozycji o nieodpowiednim charakterze dzieciom poniżej 15 roku życia. Obejmuje
    to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.

  • Nie wolno wychowankom utrwalać wizerunku innych dzieci (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.

  • Nie wolno wychowankom proponować innym dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności innych dzieci.

Kontakt fizyczny w relacjach dziecko – dziecko:

Każde przemocowe działanie dzieci jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje,
w których fizyczny kontakt między dziećmi może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.

  • Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej innego dziecka.

  • Nigdy nie należy dotykać innego dziecka w sposób, który może być uznany
    za nieprzyzwoity lub niestosowny.

  • Wychowanek nie powinien angażować się w brutalne zabawy fizyczne.

  • Kontakt fizyczny z innym dzieckiem nigdy nie może być ukrywany, wiązać się
    z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z przewagi fizycznej. W przypadku zauważenia przez dziecko jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dzieci, zawsze należy poinformować o tym wychowawcę lub psycholog/pedagog.

  • Spanie z innym dzieckiem w jednym łóżku jest niedopuszczalne.

Załącznik nr 2

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

w Powiatowym Centrum Opiekuńczo-Wychowawczym w Puławach

i obsługiwanych Placówkach Opiekuńczo-Wychowawczych Nr 1, Nr 2 i Nr 3

Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

Nasze wartości

  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.

  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców
    i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności
    i reprezentujące różne grupy etniczne.

  3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.

  4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.

  2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online.

  3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko
    z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.

  4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych
    z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą instytucję).

  5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:

  • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go
    w negatywnym kontekście,

  • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie,
    a nie pojedyncze osoby.

  1. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć
    po odejściu z placówki opiekuńczo-wychowawczej.

  2. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji za pośrednictwem osoby odpowiedzialnej za Politykę, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Rejestrowanie wizerunków dzieci

do użytku Powiatowego Centrum Opiekuńczo-Wychowawczego w Puławach oraz obsługiwanych placówek opiekuńczo-wychowawczych

W sytuacjach, w których nasza instytucja rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:

  1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.

  2. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie oraz uzyskamy przynajmniej ustną zgodę dziecka.

  3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:

  • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,

  • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora
    w czasie trwania wydarzenia,

  • niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała
    z dziećmi bez nadzoru pracownika naszej instytucji,

  • poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się,
    że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.

Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku

W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie organizowanych przez nas wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:

  1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.

  2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane
    w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,

  3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze należy sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka

Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media

  1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewnimy się,
    że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:

  • imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,

  • uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób
    i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,

  • podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.

  1. Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.

  2. Personel instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się
    w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

  3. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie PCOW i Placówek dzieci.

Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka

Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy
z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.

Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

Przechowywanie zdjęć i nagrań

Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem
i bezpieczny dla dzieci:

  1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej
    na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania
    są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję.

  2. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji
    i/lub okres ustalony przez instytucję w polityce ochrony danych osobowych.

  3. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci
    na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe
    i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).

Załącznik nr 3

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu1

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

w Powiatowym Centrum Opiekuńczo-Wychowawczym w Puławach

oraz obsługiwanych Placówkach Opiekuńczo-Wychowawczych Nr 1, Nr 2 i Nr 3

  1. Infrastruktura sieciowa PCOW umożliwia całodobowy dostęp do Internetu: personelowi w godzinach pracy a dzieciom, w czasie zajęć i poza nim.

  2. Komputery są monitorowane, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.

  3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie PCOW bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.

  4. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w PCOW
    i Placówkach.

Do obowiązków tej osoby należą:

    1. Zabezpieczenie sieci internetowej Centrum przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.

    2. Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb.

  1. Istnieje regulamin korzystania z Internetu przez dzieci oraz procedura określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści
    na komputerze.

  2. Korzystanie z Internetu w pomieszczeniach, w których znajdują się komputery odbywa się pod nadzorem pracownika instytucji. Ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik instytucji czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas zajęć.

  3. W miarę możliwości koordynator Placówki przeprowadza z dziećmi szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.

  4. Instytucja zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.

1 Internet jest przestrzenią, w której dzieci i młodzież mogą być narażone na krzywdzenie, jak i medium używanym jako narzędzie stosowania przemocy seksualnej czy rówieśniczej.

Standard II.

PERSONEL

Powiatowe Centrum Opiekuńczo-Wychowawcze w Puławach

monitoruje, edukuje i angażuje pracowników instytucji

w celu zapobiegania krzywdzeniu małoletnich.

Standardy podstawowe:

  1. W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzane są ich referencje.

  2. Powiatowe Centrum Opiekuńczo-Wychowawcze w Puławach uzyskało o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich
    w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych
    w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia
    o niekaralności.

  3. Określone są zasady bezpiecznych relacji całego personelu Powiatowego Centrum Opiekuńczo-Wychowawczego i Placówek z dziećmi, wskazujące, jakie zachowania
    w instytucji są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.

  4. Powiatowe Centrum Opiekuńczo-Wychowawcze zapewnia pracownikom instytucji podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

    1. rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci

    2. procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia

    3. odpowiedzialności prawnej pracowników instytucji zobowiązanych
      do podejmowania interwencji.

Standardy uzupełniające:

  1. Personel PCOW pracujący z dziećmi i ich opiekunami oraz cały personel Placówek jest przygotowany, by edukować:

    1. dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem;

    2. opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.

  2. Personel dysponuje materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnie je wykorzystuje.

Realizacja tego standardu oznacza:

  • wprowadzenie zasad bezpiecznej rekrutacji oraz bezpiecznych relacji personelu
    z dzieckiem w celu minimalizowania ryzyka krzywdzenia dziecka, wynikające
    z okoliczności sprzyjających potencjalnym sprawcom: słabej kontroli, dostępności
    i możliwości;

  • dostępność szkoleń, pomocnych w zdobywaniu kompetencji niezbędnych
    do zapewnienia dzieciom ochrony i przeciwdziałania zagrożeniom, dla wszystkich osób pracujących z dziećmi lub na ich rzecz;

  • zatrudnienie przygotowanego merytorycznie i sprawdzonego personelu;

  • umożliwienie dzieciom i ich rodzicom poszerzania wiedzy na temat ochrony przed krzywdzeniem.

Załącznik nr 4

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu

w Powiatowym Centrum Opiekuńczo-Wychowawczym w Puławach

i obsługiwanych Placówkach Opiekuńczo-Wychowawczych Nr 1, Nr 2 i Nr 3

  1. Dyrektor PCOW musi poznać dane kandydata/kandydatki, które pozwolą jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez instytucję, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.

Instytucja musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, instytucja może żądać następujących danych (w tym dokumentów) dotyczących:

    1. wykształcenia,

    2. kwalifikacji zawodowych,

    3. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

W każdym przypadku instytucja musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Instytucja powinna zatem znać:

  1. imię (imiona) i nazwisko,

  2. datę urodzenia,

  3. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

  1. Instytucja może prosić kandydata/kandydatkę o przestawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu
    o tę podstawę. Instytucja nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.

  2. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych
    z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką
    nad nimi – instytucja sprawdza osobę zatrudnianą w:

    1. Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym,

  1. Rejestrze osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

Aby sprawdzić osobę w Rejestrze instytucja potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:

    1. imię i nazwisko,

  1. data urodzenia,

  2. pesel,

  3. nazwisko rodowe,

  4. imię ojca,

  5. imię matki.

Wydruk z Rejestru jest przechowywany w aktach osobowych pracownika instytucji lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

  1. Kandydat/kandydatka przedstawia w instytucji informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

  2. Osoba posiadająca obywatelstwo inne niż polskie przedkłada również informację
    z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla
    w/w celów.

  3. Kandydat/kandydatka składa oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa –
    pod rygorem odpowiedzialności karnej.

  4. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności
    nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana
    w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym
    w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuściła się takich czynów zabronionych oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich
    lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu
    lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

  5. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej
    za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu
    o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

  6. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, instytucja jest zobowiązana do domagania się
    od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia
    z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności.

Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych

  1. W przypadku niemożliwości przedstawienia kandydat/kandydatka składa oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych (załącznik 4a).

Załącznik 4a

Oświadczenie o niekaralności

i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich

………………………………………………………………..

miejsce i data

Ja, ………………………………………………………… nr PESEL …………………….

oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi
w Powiatowym Centrum Opiekuńczo-Wychowawczym w Puławach oraz obsługiwanych placówkach opiekuńczo-wychowawczych i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

……………………………………..

podpis

STANDARD III

PROCEDURY

W Powiatowym Centrum Opiekuńczo-Wychowawczym w Puławach

i obsługiwanych placówkach opiekuńczo-wychowawczych

funkcjonują procedury

zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji

w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa małoletnich.

Standardy podstawowe:

  1. PCOW wypracowało procedury, które określają krok po kroku, jakie działania należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu instytucji, członków rodziny, rówieśników i osób obcych.

  2. PCOW oraz Placówki dysponują danymi kontaktowymi lokalnych instytucji
    i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia, powiatowe centrum pomocy rodzinie itp.) oraz zapewnia
    do nich dostęp wszystkim pracownikom.

  3. W Placówkach wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania.

Realizacja tego standardu oznacza, że:

  • w instytucji istnieje procedura opisująca krok po kroku, jak i komu zgłaszać podejrzenie krzywdzenia dziecka oraz w jaki sposób podejmowana jest decyzja
    o interwencji w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

  • jasne wytyczne regulują działania personelu, pozwalają uniknąć rozproszenia odpowiedzialności, wspierają uważność na dobrostan dziecka i zmniejszają ryzyko dalszego krzywdzenia małoletniego.

SPIS PROCEDUR

  1. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (np. wolontariusze, stażyści, praktykanci PCOW i Placówek oraz inne osoby mające kontakt z dzieckiem, w tym członkowie rodziny dziecka).

  1. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła 17 roku życia (przemoc rówieśnicza).

  1. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika instytucji.

  1. Karta interwencji – Załącznik nr 5

I.

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia

krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie

(np. wolontariusze, stażyści, praktykanci PCOW i Placówek oraz inne osoby mające kontakt
z dzieckiem, w tym członkowie rodziny dziecka)

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem
    na zdrowiu
    1, wykorzystania seksualnego2 lub/i zagrożone jest jego życie pracownik instytucji powinien:

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka, odseparować je od osoby podejrzanej
    o krzywdzenie i zapewnić pomoc medyczną stosowną do sytuacji;

  • w przypadkach nagłych zawiadomić policję pod nr 112 lub 9973
    oraz niezwłocznie powiadomić Dyrektora PCOW ;

  • sporządzić notatkę służbową i przekazać informację osobie odpowiedzialnej
    za
    Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  • zapewnić dziecku wsparcie psychologiczne lub pedagogiczne;

  • uczestniczyć w powołanym przez Dyrektora PCOW zespole interwencyjnym.

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw (np. udostępnianie i rozpowszechnianie wizerunku dziecka oraz informacji na temat dziecka i jego sytuacji) pracownik instytucji powinien:

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej
    o krzywdzenie;

  • sporządzić notatkę służbową i przekazać informację osobie odpowiedzialnej
    za
    Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  • poinformować na piśmie policję lub prokuraturę, wysyłając zawiadomienie
    o możliwości popełnienia przestępstwa
    4 za pośrednictwem Dyrektora PCOW;

  • zapewnić dziecku wsparcie psychologiczne.

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie) lub przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) pracownik instytucji powinien:

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej
    o krzywdzenie;

  • sporządzić notatkę służbową i przekazać informację osobie odpowiedzialnej
    za
    Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  • w przypadku członków rodziny dziecka sporządzić informację do właściwego sądu rodzinnego.

  • zapewnić dziecku wsparcie psychologiczne;

Dyrektor PCOW kończy współpracę/rozwiązuje umowę z osobą krzywdzącą dziecko.

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza innych niepokojących zachowań
    (tj. krzyk, niestosowne komentarze) pracownik instytucji powinien:

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej
    o krzywdzenie;

  • sporządzić notatkę służbową i przekazać informację osobie odpowiedzialnej
    za
    Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  • zapewnić dziecku wsparcie psychologiczne;

Dyrektor PCOW przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z osobą podejrzaną
o krzywdzenie, a w przypadku braku poprawy kończy współpracę/rozwiązuje umowę z osobą krzywdzącą dziecko.

1 Przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała (np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie), a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.

2 Wykorzystanie seksualne dziecka oznacza, że dorosły/ osoba trzecia angażuje dziecko w aktywność seksualną, bez kontaktu fizycznego
lub z kontaktem fizycznym, takim jak dotykanie, zmuszanie dziecka do dotykania ciała sprawcy w sposób seksualny czy stosunek seksualny. Światowa Organizacja Zdrowia definiuje wykorzystanie seksualne dziecka jako angażowanie dzieci w aktywność seksualną, którą nie
w pełni rozumieją i na którą nie są w stanie wyrazić świadomej zgody, bądź na którą nie są przygotowane rozwojowo i nie mogą wyrazić zgody lub która narusza prawa bądź normy społeczne.

3 W rozmowie z konsultantem należy podać swoje dane osobowe, dane dziecka, dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane fakty w sprawie.

4 Zawiadomienie można zaadresować do najbliższej jednostki. W zawiadomieniu należy podać swoje dane osobowe, dane dziecka i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane fakty w sprawie – opisać, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę. Zawiadomienie można też złożyć anonimowo, ale podanie danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji.

II.

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła 17 roku życia

(przemoc rówieśnicza²):

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu¹, wykorzystania seksualnego³ lub/i zagrożone jest jego życie pracownik instytucji powinien:

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej
    o krzywdzenie i zapewnić pomoc medyczną stosowną do sytuacji;

  • sporządzić notatkę służbową i przekazać informację osobie odpowiedzialnej za Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  • przeprowadzić wspólnie z pedagogiem PCOW lub koordynatorem Placówki rozmowę z rodzicami/opiekunami dzieci uwikłanych w przemoc;

  • powiadomić najbliższy sąd rodzinny lub policję wysyłając zawiadomienie
    o możliwości popełnienia przestępstwa
    4 za pośrednictwem Dyrektora PCOW;

  • uczestniczyć w zespole interwencyjnym powołanym przez Dyrektora PCOW.

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj. krzyk, niestosowne komentarze) pracownik instytucji powinien:

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej
    o krzywdzenie;

  • sporządzić notatkę służbową i przekazać informację osobie odpowiedzialnej
    za
    Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  • przeprowadzić wspólnie z pedagogiem PCOW lub koordynatorem Placówki rozmowę osobno z rodzicami/opiekunami dziecka krzywdzącego
    i krzywdzonego oraz opracować działania naprawcze.

  • w przypadku powtarzającej się przemocy powiadomić właściwy sąd rejonowy wydział rodzinny i nieletnich, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny dziecka krzywdzącego, o ile nie jest wychowankiem obsługiwanej przez PCOW Placówki,5 za pośrednictwem Dyrektora PCOW;

  • w przypadku powtarzającej się przemocy ze strony wychowanka obsługiwanej przez PCOW Placówki powiadomić właściwy sąd rejonowy wydział rodzinny
    i nieletnich za pośrednictwem Dyrektora PCOW.

1 Przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała (np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie), a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.

2 Przemoc rówieśnicza ma miejsce wtedy, gdy celem działania jest wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność),
ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko danej osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów oraz elektroniczną (złośliwy sms lub email, wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę) a także przemoc podczas randki ze strony chłopaka/dziewczyny, wykorzystanie seksualne – dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do czynności związanych z seksem przez rówieśnika, przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią.

3 Wykorzystanie seksualne dziecka oznacza, że nieletni do lat 17, angażuje dziecko w aktywność seksualną, bez kontaktu fizycznego
lub z kontaktem fizycznym, takim jak dotykanie, zmuszanie dziecka do dotykania ciała sprawcy w sposób seksualny czy stosunek seksualny. Światowa Organizacja Zdrowia definiuje wykorzystanie seksualne dziecka jako angażowanie dzieci w aktywność seksualną, którą nie
w pełni rozumieją i na którą nie są w stanie wyrazić świadomej zgody, bądź na którą nie są przygotowane rozwojowo i nie mogą wyrazić zgody lub która narusza prawa bądź normy społeczne.

4 Zawiadomienie można zaadresować do najbliższej jednostki. W zawiadomieniu należy podać swoje dane osobowe, dane dziecka i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane fakty w sprawie – należy opisać, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę. Zawiadomienie można też złożyć anonimowo, ale podanie danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji.

5 Wniosek należy złożyć na piśmie do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. We wniosku należy podać wszystkie znane dane dziecka (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców) oraz wszystkie okoliczności, które mogą być istotne dla rozstrzygnięcia sprawy (należy opisać, co niepokojącego dzieje się w rodzinie, co zaobserwowałaś/eś).

III.

Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika instytucji:

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem
    na zdrowiu
    1, wykorzystania seksualnego2 lub/i zagrożone jest jego życie pracownik instytucji powinien:

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka, odseparować je od pracownika podejrzanego o krzywdzenie i zapewnić pomoc medyczną stosowną
    do sytuacji.

  • w nagłym przypadku zawiadomić Dyrektora PCOW oraz policję pod nr 112 lub 9973;

  • sporządzić notatkę służbową i przekazać informację osobie odpowiedzialnej
    za
    Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  • zapewnić dziecku wsparcie psychologiczne/pedagogiczne;

  • uczestniczyć w zespole interwencyjnym powołanym przez Dyrektora PCOW.

Dyrektor PCOW przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem instytucji podejrzanym o krzywdzenie a w przypadku braku poprawy rozwiązuje umowę o pracę.

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone innymi typami przestępstw
    (np. udostępnianie i rozpowszechnianie wizerunku dziecka oraz informacji na temat dziecka i jego sytuacji) pracownik instytucji powinien:

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od pracownika podejrzanego o krzywdzenie;

  • sporządzić notatkę służbową i przekazać informację osobie odpowiedzialnej
    za
    Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  • poinformować na piśmie policję lub prokuraturę, wysyłając zawiadomienie
    o możliwości popełnienia przestępstwa
    4 za pośrednictwem Dyrektora PCOW;

  • zapewnić dziecku wsparcie psychologiczne/pedagogiczne.

Dyrektor PCOW przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem instytucji podejrzanym o krzywdzenie a w przypadku braku poprawy rozwiązuje umowę o pracę.

  1. W przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np. klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej
    (np. poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub
    innych niepokojących zachowań
    (tj. krzyk, niestosowne komentarze) pracownik instytucji powinien:

  • zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od osoby podejrzanej
    o krzywdzenie;

  • sporządzić notatkę służbową i przekazać informację osobie odpowiedzialnej
    za
    Politykę ochrony małoletnich przed krzywdzeniem;

  • zapewnić dziecku wsparcie psychologiczne/pedagogiczne.

Dyrektor PCOW przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem instytucji podejrzanym o krzywdzenie, a w przypadku braku poprawy rozwiązuje umowę o pracę.

1 Przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała (np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie), a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.

2 Wykorzystanie seksualne dziecka oznacza, że dorosły angażuje dziecko w aktywność seksualną, bez kontaktu fizycznego
lub z kontaktem fizycznym, takim jak dotykanie, zmuszanie dziecka do dotykania ciała sprawcy w sposób seksualny czy stosunek seksualny. Światowa Organizacja Zdrowia definiuje wykorzystanie seksualne dziecka jako angażowanie dzieci w aktywność seksualną, którą nie
w pełni rozumieją i na którą nie są w stanie wyrazić świadomej zgody, bądź na którą nie są przygotowane rozwojowo i nie mogą wyrazić zgody lub która narusza prawa bądź normy społeczne.

3 W rozmowie z konsultantem należy podać swoje dane osobowe, dane dziecka, dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane fakty w sprawie.

4 Zawiadomienie można zaadresować do najbliższej jednostki. W zawiadomieniu należy podać swoje dane osobowe, dane dziecka i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane fakty w sprawie – należy opisać, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę. Zawiadomienie można też złożyć anonimowo, ale podanie danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji.

Załącznik nr 5

KARTA INTERWENCJI

1. Imię i nazwisko dziecka
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
4. Opis działań podjętych przez pedagoga / psychologa/koordynatora Data Działanie
5. Spotkania z wychowawcami dziecka Data Opis spotkania
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)
  • Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
  • Rozmowa dyscyplinująca Dyrektora PCOW
  • Rozwiązanie umowy o pracę, staż, wolontariat, praktyki
  • Inny rodzaj interwencji. Jaki?
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, działania PCOW Data Działanie

STANDARD IV

MONITORING

Powiatowe Centrum Opiekuńczo – Wychowawcze w Puławach

monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań

z przyjętymi standardami ochrony małoletnich.

Standardy podstawowe:

  1. Przyjęta Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem jest weryfikowana co najmniej raz na dwa lata1, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

Standardy uzupełniające:

  1. W ramach weryfikacji Polityki Powiatowe Centrum Opiekuńczo – Wychowawcze konsultuje się z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi.

Realizacja tego standardu oznacza:

  • uznanie Polityki ochrony małoletnich za żywy dokument podlegający bieżącej weryfikacji i aktualizowanym, jeśli wymaga tego dobro dzieci;

  • zwiększenie zaangażowania i poczucia odpowiedzialności personelu poprzez umożliwienie pracownikom instytucji sprawdzania znajomości zasad i procedur, rozstrzygnięcia ewentualnych niejasności czy niespójności w regulacjach wprowadzonych w PCOW i Placówkach;

  • uwzględnienie głosu dzieci poprzez uzyskanie informacji, jak spostrzegają swoje bezpieczeństwo i obowiązujące w PCOW i Placówkach standardy ochrony dzieci,
    co zapewni im podmiotowość w działaniach, których są adresatami;

  • włączenie rodziców i opiekunów w proces ewaluacji przyjętych standardów, co da im komunikat, że są ważnym partnerem naszej instytucji w tworzeniu bezpiecznego środowiska dla dzieci;

  • ocenę stopnia realizacji Standardów ochrony małoletnich przed przemocą, zaistniałych trudności podczas ich stosowania oraz wprowadzenie ewentualnych zmian.

  1. Zgodnie z zapisami Rozdziału 4b ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023r., poz. 1606)

WSKAŹNIKI REALIZACJI STANDARDÓW

Wskaźniki realizacji Standardu I. POLITYKA

  1. Dokument Polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem ustanowiony w instytucji, zawierający wszystkie wymagane zapisy, został podpisany przez Dyrektora instytucji oraz przedstawiciela dzieci.

  2. Wyznaczono osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Polityki, której rola, zadania oraz kwalifikacje są jasno określone. W sposób przyjęty w instytucji podano
    do wiadomości personelu, dzieci oraz opiekunów, kto jest tą osobą wraz
    z informacją jak się z nią skontaktować.

  3. Tekst Polityki został opublikowany na stronie internetowej instytucji oraz jest dostępny w widocznym miejscu w jej siedzibie. Polityka jest szeroko promowana wśród całego personelu, opiekunów i dzieci poprzez działania informacyjne oraz edukacyjne, dostosowane do poszczególnych grup odbiorców, np. opracowana jest wersja Polityki w formie zrozumiałej dla dzieci.

Wskaźniki realizacji Standardu II. PERSONEL

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji zostały przyjęte w instytucji i są stosowane
    w odniesieniu do każdego stanowiska wymagającego kontaktu z dziećmi.

  2. Oświadczenie o znajomości zasad ochrony dzieci zawartych w Polityce
    i zobowiązaniu do ich przestrzegania zostało podpisane przez cały personel, a każda nowozatrudniona osoba jest zobowiązana do zapoznania się z obowiązującą
    Polityką, co potwierdza podpisaniem oświadczenia.

  3. Został opracowany plan szkoleniowo-edukacyjny na dany rok, podpisany przez dyrekcję instytucji oraz jest aktywnie wdrażany.

  4. Personel instytucji posiada wiedzę w zakresie: rozpoznawania czynników ryzyka
    i symptomów krzywdzenia dzieci, prawnych aspektów ochrony dzieci, przemocy rówieśniczej, zapewniania bezpieczeństwa dzieciom i podejmowania działań profilaktycznych i interwencyjnych.

  5. Instytucja udostępnia swoim pracownikom materiały edukacyjne dla dzieci oraz scenariusze zajęć, na podstawie których personel może prowadzić warsztaty na temat przeciwdziałania krzywdzeniu i zapewniania bezpieczeństwa dzieci.

  6. Zajęcia edukacyjne dla dzieci w zakresie praw dziecka, ochrony przed przemocą
    i wykorzystywaniem (w tym również w Internecie) zostały wpisane do planu wychowawczo- profilaktycznego instytucji.

  7. Instytucja udostępnia dzieciom materiały edukacyjne (broszury, ulotki, książki) dotyczące ich praw, ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.

Wskaźniki realizacji Standardu III. PROCEDURY

  1. Zarówno pracownicy instytucji, jak i dzieci wiedzą, do kogo należy skierować informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka.

  2. W instytucji opracowano procedurę określającą krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, członków rodziny, rówieśników i osób trzecich. Procedura zawiera też informacje o ofercie wsparcia dostępnej dla poszkodowanego dziecka.

  3. Wszyscy pracownicy mają dostęp do spisu instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum

interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia
i inne) wraz z danymi kontaktowymi.

  1. W widocznym miejscu w instytucji wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

  2. Instytucja zapewnia rodzicom dostęp do danych kontaktowych placówek zapewniających pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych oraz
    do przydatnych informacji dotyczących możliwości podnoszenia umiejętności wychowawczych i ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

  3. Opracowany jest model zbierania i dokumentowania sygnałów o niepokojących sytuacjach.

Wskaźniki realizacji Standardu IV. MONITORING

  1. Wewnętrzne sprawozdanie z realizacji Polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w instytucji jest opracowywane raz w roku przez osobę odpowiedzialną za wdrażanie standardów. W sprawozdaniu uwzględnione są głosy personelu, dzieci i ich opiekunów.

  2. Sytuacje związane z zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci są poddawane analizie,
    a wnioski i rekomendacje zawarte są w corocznym sprawozdaniu.

  3. Na bazie sprawozdania co roku aktualizowana jest strategia wdrażania standardów ochrony dzieci przed przemocą.

Załącznik nr 6